Tacú le Léitheoireacht na Leanaí

an caint, an scríbhneoireacht agus an léitheoireachta i measc na scileanna is tábhachtaí a fhoghlaimíonn leanaí. Cabhraíonn an léitheoireacht, go neamhspleách nó trí léitheoireacht chomhroinnte, le páistí a samhlaíocht a fhorbairt, a gcruthaitheacht a fheabhsú, forbairt a dteanga labhartha a neartú agus cumarsáid níos éifeachtaí a dhéanamh. 

Summer Stars Child with book

Nuair a thagann páistí trasna ar na focail chéanna in go leor áiteanna agus comhthéacsanna éagsúla, tagann tuiscint níos láidre ar a mbrí agus a n-úsáid chucu. Má chloiseann páiste focail nua trí chomhrá agus nuair a léitear iad i scéal, bíonn bonn níos daingne acu chun comhcheangail a dhéanamh idir focail, ag ligean dóibh an focal a fhoghlaim agus a thabhairt chun cuimhne níos éasca. 

Let’s Talk

  • Labhair le do pháiste faoi na rudaí a fheiceann tú timpeall ort ó lá go lá, mar shampla pictiúir, focail, cruthanna agus uimhreacha.

  • Luaigh litreacha agus focail a fheiceann tú agus tú ag siúl, ag tiomáint, ar an mbus etc. Déan cluiche ann trí iarraidh ar do pháiste focal nua a fháil ar gach turas. 

  • Spreag do pháiste a bhfreagraí ar scéalta a thabhairt, na rudaí a fhéachann siad ar an teilifís nó ar an Idirlíon. Má tá leabhar á léamh agat le chéile, iarr orthu buille faoi thuairim a dhéanamh faoi cad a tharlóidh ina dhiaidh sin nó an scéal a insint ar ais chugat ina bhfocail féin. 

  • De réir mar a thosaíonn do pháiste ag léamh as a stuaim féin, labhair leo faoi na rudaí atá á léamh acu. Nuair a chríochnaíonn siad scéal nua, pléigh na príomhsmaointe, na focail nua agus na codanna is fearr leo. 

Ag Lorg na Leabhar Ceart 

 

Cuidigh le páistí an 'leabhar ceart' a roghnú le léamh 

Taitneamhach agus spéisiúil 

Roghnaigh leabhair a mbainfidh siad taitneamh astu, a aimsíonn spéisiúla agus / nó a bhaineann siad lena saol laethúil. 

Oiriúnach dá leibhéal léitheoireachta 

Má tá níos mó ná cúig fhocal ar leathanach nach dtuigeann do leanbh, ba chóir dóibh leabhar a roghnú atá beagán níos éasca. 

Éasca le tuiscint 

Tá leabhar oiriúnach do chumas léitheoireachta do linbh más rud é, nuair a léann siad leathanach uaidh go hard, go bhfuil siad in ann é a léamh go réidh agus gan mórán deacrachta. 

 

Smaointe eile chun cumas léitheoireachta na bpáistí a fheabhsú 

Nuair a fhaigheann do pháiste focal nach dtuigeann siad, déan iarracht gan an bhrí a insint dóibh láithreach. Ina ionad sin iarr orthu an méid is dócha go mbeidh an focal anaithnid bunaithe ar na pictiúir atá gar dó a thomhas nó trí bhreathnú ar an abairt timpeall uirthi. 

Léamh leatsa. Is breá le formhór na bpáistí a scéalta is fearr leat a chloisteáil go minic. Neartóidh athrá forbairt teanga. 

Is féidir le leabhair a bhfuil treoracha aoise acu a bheith cabhrach, ach ní bhraitheann siad go bhfuil siad srianta. Tá sé tábhachtach go mothaíonn do pháiste compordach ag léamh an leabhair a roghnaíonn siad. 

Little Library at Bedtime logo shows cartoon mice reading together at bedtime

An Léamh mar Chaitheamh Aimsire

Tá an léamh mar chaitheamh aimsire aitheanta mar chuid suntasach den phróiseas insealbhaithe litearthachta do leanaí. Sainmhínítear ‘an léamh mar chaitheamh aimsire’ mar: ‘Léamh a dhéanaimid dár ndeoin féin é, le sásamh a bhaint as.’ Tagraíonn sé chomh maith don léitheoireacht a dhéantar nuair a leantar ar aghaidh ag léamh do do dheoin féin toisc go bhfuil suim agat ann tar éis duit an ábhar a léamh ar dtús mar ghar ó dhuine eile. ’(Clark agus Rumbold 2006, 6). 

Nuair a bhíonn páistí ag ‘léamh mar chaitheamh aimsire‘, de réir an teangeolaí iomráitigh, Stephen Krashen: 

“Faigheann [páistí], go neamhdheonach agus gan iarracht chomhfhiosach, beagnach gach aon cheann de na“ scileanna teanga ”a bhfuil an oiread sin imní ag a lán daoine orthu: beidh siad ina léitheoirí leordhóthanacha, gheobhaidh siad stór focal mór, forbróidh siad an cumas chun tógálacha gramadaí casta a thuiscint agus a úsáid … Cé nach gcinnteoidh léamh saorneamhspleách go mbainfear amach an leibhéal litearthachta is airde, cinnteoidh sé leibhéal inghlactha ar a laghad ”(Krashen 1993, 85). 

D'aithin staidéir eile comhcheangal idir an léamh mar chaitheamh aimsire agus méadú ar ghnóthachtáil léitheoireachta agus cumas scríbhneoireachta, níos mó stór focal agus níos mó eolais ghinearálta. 

Am Scéalaíochta 

Chuile Lá - Socraigh gnáthamh agus déan iarracht roinnt ama a chaitheamh ó lá go lá ar an léitheoireacht. 

An Spraoi - Léigh le spraoi, greann agus léiriú i do ghuth. 

Pictiúirí - Tarraing aird do pháiste ar phictiúir sa leabhar agus pléigh iad le chéile. 

Ceisteanna - Cuir ceisteanna ar do leanbh agus tú ag léamh agus spreag é chun a thuairim ar an scéal a nochtadh. 

Speisialta - Déan am speisialta den am léitheoireachta trí spás compordach a roghnú ar shiúl ó aon seachráin 

 

Cathain? 

Roinn leabhair gach lá agus bain triail as gníomhaíochtaí foghlama nua go rialta. Aistriú é ina  ghnáthchuid nádúrtha laethúil don pháiste a dhéanamh, rud a dhéantar chun taitneamh agus spraoi a bhaint as. 

Ní bhíonn sé riamh ró-luath chun tosú ag léamh do do pháiste. Is féidir le cúig nóiméad gach lá a bheith go leor. Freagraíonn fiú leanaí an-óga iad a bheith á gcoinneáil agus éisteacht á tabhairt acu don fhuaim suaimhneach a bhfuil leabhar á léamh os ard. 

Lean ort ag léamh le do pháiste fiú nuair atá siad in ann léamh ar a gcuid féin. Spreagfaidh do spéis i roinnt scéalta iad le suim a fhorbairt sa léitheoireacht féin. 

Spraoi Laethúil 

Roinn leabhair gach lá agus bain triail as gníomhaíochtaí foghlama nua go rialta. Aistriú é ina  ghnáthchuid nádúrtha laethúil don pháiste a dhéanamh, rud a dhéantar chun taitneamh agus spraoi a bhaint as. 

Ní bhíonn sé riamh ró-luath chun tosú ag léamh do do pháiste. Is féidir le cúig nóiméad gach lá a bheith go leor. Freagraíonn fiú leanaí an-óga iad a bheith á gcoinneáil agus éisteacht á tabhairt acu don fhuaim suaimhneach a bhfuil leabhar á léamh os ard. 

Lean ort ag léamh le do pháiste fiú nuair atá siad in ann léamh ar a gcuid féin. Spreagfaidh do spéis i roinnt scéalta iad le suim a fhorbairt sa léitheoireacht féin. 

Spraoi Laethúil 

Is furasta gníomhaíochtaí laethúla simplí timpeall an tí a iompú ina gcluichí spraoi a chabhraíonn le do pháiste scileanna tábhachtacha a fhorbairt. 

Cruthanna 

Tarraing aird do pháiste ar chruthanna éagsúla. Agus tú ag féachaint ar phictiúir, cuir ‘teach cearnógach’, itch páirc peile gular dhronuilleogach ’, nó iarr orthu na cruthanna a fheiceann tú timpeall ort a ainmniú gach lá. 

Tabhair míreanna mearaí simplí do do pháiste chun a bheith ag spraoi leo. Cuidíonn píosaí feistithe le chéile le páistí cruthanna agus patrúin difriúla a thuiscint. 

Comparáid a dhéanamh 

Luaigh na rudaí a fheiceann tú agus tú ag siúl lasmuigh atá mór agus beag, leathan agus caol, saor agus costasach etc. Déan cluiche as comparáidí a chur i gcomparáid! 

Meaitseáil agus Sórtáil 

Imir cluichí meaitseála agus sórtála. Mar shampla, sórtáil catagóirí éagsúla bréagán i mboscaí difriúla le do pháiste nó míreanna den dath céanna a mheaitseáil. 

Liostaí 

Agus iad ag éirí níos muiníní ag scríobh focal, iarr orthu liosta míreanna a scríobh le ceannach le haghaidh siopadóireachta seachtainiúil nó liosta ‘le déanamh’ a choinneáil don teaghlach. 

Foclóirí agus Irisleabhair 

Cruthaigh foclóir simplí sa bhaile le do pháiste agus iarr orthu focail nua a fhoghlaimíonn siad gach seachtain a chur isteach. De réir mar a fhorbraíonn siad níos mó muiníne ag scríobh astu féin, spreag iad chun iris a choinneáil nó a gcuid gearrscéalta féin a scríobh. 

Uimhreacha Éasca 

Comhaireamh 

Bíodh do pháiste páirteach i ngníomhaíochtaí comhaireamh timpeall an tí nó ag siúl taobh amuigh. Mar shampla, an líon cupán agus plátaí atá le leagan ar an tábla a chomhaireamh, líon na ndaoine i seomra nó líon na mbusanna a théann tú ar an tsráid. 

Ag cur agus ag dealú 

Nuair a bhíonn do pháiste níos eolaí ar chomhaireamh, iarr orthu ríomhaireachtaí simplí a dhéanamh duit. Mar shampla, is féidir leo boinn a shórtáil duit nó airgead a shuimiú agus a dhealú ó mhéid iomlán sula dtéann tú chun rud éigin a cheannach nó ag siopadóireacht. 

Amanna agus Dátaí 

Bíodh a fhios ag do pháiste an t-am gach lá go ndéantar rudaí áirithe. Mar shampla, ‘Tá sé 8 a chlog, am éirí suas’. Cuir dhátaí ar an bhféilire le do leanbh. Féach go rialta air le chéile chun laethanta a chomhaireamh nó seiceáil cé acu lá breithe atá ag teacht. 

Meá 

Bíodh do pháiste páirteach i míreanna a mheá ar scálaí meáchain nó nuair a thomhaiseann tú rialóir. Cas an ghníomhaíocht ina cluiche trí roinnt míreanna a thabhairt dóibh le meá nó le tomhas agus iarr orthu an t-ord is troime nó is faide a thuar roimh ré. 

 

Noda Is Fearr 

  • Roghnaigh gníomhaíochtaí spraíúla a mbainfidh do pháiste taitneamh astu agus / nó a mbaineann siad lena n-eispéiris laethúla. 

  • Fág leabhair, páipéar, pinn luaidhe agus marcóirí timpeall an tí le go bhféadfaidh do pháiste iad féin a bhailiú nuair is mian leo. 

  • Coinnigh leabhair, scéalta agus cluichí a oireann dá leibhéal aoise. Má tá sé ró-chrua nó ró-éasca, is féidir go gcaillfidh siad suim nó muinín. 

  • Má bhíonn sé deacair ar do pháiste suí agus éisteacht le scéal, tabhair páipéar agus pinn luaidhe dóibh ionas gur féidir leo tarraingt agus iad ag éisteacht. 

  • Is féidir le leabhair ghreannmhara nó úrscéalta grafacha a bheith ina slí mhaith chun cabhrú le páistí an scéal a leanúint má bhíonn deacracht acu léamh. 

  • Tabhair go leor spreagadh agus moladh don fiúntas is lú. 

  • Dírigh ar thaitneamhacht agus spraoi na léitheoireachta. Má léiríonn tú spéis i léitheoireacht agus i bhfoghlaim tú féin, is dóichí go leanfaidh do pháiste do luaidhe agus do iniúchadh chomh maith. 

Páistí a Thógáil ar Chonair Taisce Leabharlainne